Sider

onsdag 22. februar 2017

Vinter eller Vår

Ja det er ikke godt å si om dagen. Den ene dagen spirer det i hagen og neste snør det så mye at de må brøyte. Hadde som "nyttårsforsett" at jeg skulle bli flinkere å blogge, men det har vist skjært seg med en gang. Men vi prøver igjen.


Her har jeg foreviget gårsdagens spiring i et bed oppe på Bislett.
Litt varmt i luften var det også.

Andre helgen i februar fikk Tåsen Quiltelag besøk av Anne Beier Finnestad som skulle undervise i tekstilmaling og maskinapplikasjon.
Tenkte at det hadde jeg aldri prøvd, så det måtte jeg teste ut.


Dette er det første jeg startet med. Skal bli en pute.
Må jobbes mer med hjemme.


Og så er det trykk på stoff (lin) som skal bli en løper.


Og her etter at striper og stjerner med quiltestoff er satt på.
Denne må det også jobbes videre med hjemme.
Dette var en gøyal teknikk som jeg vil prøve mer av.


Mandag 13. februar fikk Østensjø Husflidslag besøk av "Pinneguri" - Anne Myhre
Det er designeren bak jakken med Sinnasauen. Hun strikker jakker/gensere ovenfra og ned.
Sokker fra tåen og opp, og klipper opp ulljakker uten å så med symaskinen først.
Det har vel nesten aldri vært så mange på møte hos laget.


Dette mønsteret falt jeg for. Kan nok bli et slik teppe en gang

Sånn ellers prøver jeg å komme til bunnen av syrommet.
Har holdt på siden jul med å rydde rom for rom.
Får til og med kastet litt.


Disse blokkene dukket opp.
De er restene fra Buggy Barn teppe jeg sydde da vi var på Gardermoen for noen år siden.
Blir nok en duk av det.

Anne Mette og jeg har lenge snakket om at det hadde vært hyggelig å lære seg å bake  flatbrød og lefser. På Skjerven gård i Maridalen har de slike kurs. Og endelig sist lørdag var 4 stk av oss klare for lære kunsten.
Det første vi ble satt til var å skrelle 8 kg nykokte poteter.



Så var det i gang med ferdiglaget flattbrøddeig og lære kunsten å kjevle de tynne nok.
Og så steke på vedtakke (det var en elektrisk der også)


Å det ble en liten stabel på hver av oss.
Etter lunsj ble det klart for steking av lefser.
De er litt skjørere enn flattbrøddeigen og må behandles deretter.
Stekes på litt sterkere varme og blir fortere ferdig stekt.


Og her er det ferdige resultatet.
Ble en god stabel å ta med hjem
Avsluttet med en kopp kaffe og smaksprøver av lefsene.

Ha en fortsatt god uke


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar