Sider

lørdag 25. februar 2012

Røros-turen 2012

Østensjø Husflidslag arrangerte tur til åpningen av Røros-martnan tirsdag 21. februar. Det var fjerde gangen flere av dem reiste oppover med tog. For meg var det første gang. Trøtt og spent møtte jeg de 17 andre husflidsdamene på Oslo S. for å gå på toget kl. 06.37. Tiden på toget ble stort sett flittig brukt til strikking, vi var da husflidsdamer.


Vi byttet tog på Hamar og ankom Røros stasjon sånn en gang rundt 11.30. Vi rakk innom hotellet med bagasjen før vi la veien oppover der åpningen fant sted, og lasskjørerne etter hvert kom inn.


Å dette året var det ikke mange kuldegradene på Røros. et par - på tirsdag og 
onsdag ble det faktisk + grader. 

Det var yrende folkeliv i gatene. Mange boder med husflid, og annet. Butikker med tilbud. 
Verksteder osv osv osv


Og i flere boder ble det solgt varm gløgg i kopper med påskrift fra Rørosmartnan med årstall (samleobjekter)


Her er to av dem. Gløggen var uten alkohol, vi er jo i Norge.


Å en slik innbydende benk finner man i Kjerkegata på Røros. Værsågod å sitt.
Sparker fant man rundt omkring i byen også som det bare var å bruke.


Da vi på onsdag skulle bort på Røros Tveed gikk vi forbi dette huset med taket fullt av istapper. De var vel et par meter lange på det lengste. Litt av et syn.

Røros Tveed er fabrikken med utsalg av det vi kjenner best, pledd. Og det hadde de mye av. Nydelige pledd, men det var ikke det jeg endte opp med.


Det ble garn og disse kjempesøte barnetøfflene, som en liten gutt skal få til jul.
Nå må jeg huske hvor jeg legger dem da.......

Og i tillegg fikk jeg kjøpt med en kurv og to nye bamser.


Hele turen frister til gjentagelse. 
Så før vi reiste fra hotellet onsdag ettermiddag, var det bestilt nye rom for neste år.
Og det blir nok en tur med min mor i sommer også.

Og helt til slutt må landemerke for Røros med:


Den ser du stort sett fra hele byen....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar